Kieunek: Zdrowie publiczne,
Specjalność: Monitoring badań klinicznych
Rok studiów: III licencjat
Liczba godzin: wykłady 35 h, seminaria 15 h
Cele:
Zajęcia mają za zadanie realizację dwóch głównych celów. Pierwszym jest ukazanie słuchaczom funkcji jaką badania kliniczne pełnią, zgodnie z ustaleniami EBM, w procesie tworzenia wytycznych medycznych we współczesnej praktyce lekarskiej. Drugim, jest zapoznanie studentów z metodologią EBM, (charakterystyka różnych typów badań biomedycznych, związanych z nimi procedur alokacji pacjentów jak i zapoznanie słuchaczy z parametrami umożliwiającymi ocenę skuteczności i bezpieczeństwa terapii).
Metody:
W trakcie wykładu studentom zostają przekazane informacje, które następnie zostają przez nich wykorzystane w rozwiązywaniu prostych problemów w trakcie ćwiczeń seminaryjnych.
Umiejętności:
Po ukończeniu zajęć studenci potrafią:
– obliczyć dla prostych przykładów badań klinicznych ryzyka względne, ryzyka bezwzględne, redukcję ryzyk, iloraz szans, liczbę NNT,
– scharakteryzować różne typy badań biomedycznych,
– zróżnicować badania biomedyczne pod względem wiarygodności uzyskiwanych w nich wyników i uzasadnić to zróżnicowanie, dokonać wyboru najbardziej wiarygodnych badań,
– dokonać na prostych przykładach alokacji pacjentów poprzez tworzenie list randomizacyjnych w oparciu o metodę stratyfikacji blokowej i metodę minimalizacji,
– ocenić wyniki uzyskane w analizie podgrup randomizowanych badań i ustalić, które i z jakich powodów można zaakceptować jako wyniki wiarygodne